وضعیت شناسی شيعيان هند

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

03هند

شیعیان هند بخش عمده‌ای از جمعیت اقلیت مسلمان را در این کشور شامل می‌شوند. تعداد شیعیان بنا به براورد سال ۲۰۰۵- ۲۰۰۶ بین ۲۵٪ تا ۳۱٪ تخمین زده شده‌است که جمعیتی بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر را شامل می‌شود.شهرها و روستاهای فراوانی که تعداد قابل ملاحظه جمعیت آنان را شیعیان تشکیل می‌دهند در هند وجود دارد. جمعیت کشور: 1.017.645.163 درصد شیعیان نسبت به جمعیت کشور: 6 درصد
2- آمار مجمع جهانی اهل‏بیت(ع) از شیعیان هند ـ سال 2008 جمعیت کشور: 1.080.264.388 جمعیت شیعیان: 30.000.900 درصد تقریبی شیعیان

مطالعات جهان غرب در باره تشیع

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

142c

چکیده

مقاله حاضر بر آن است تا دشواری‌های مطالعات شیعی را، از بدو پیدایش این مطالعات، با تأکید بر میزان دسترسی محققان به منابع بکاود. اندک اطلاعاتی که درباره تشیع یافت می‌شد از گزند تعصب و تحریف در امان نمانده بود. با تشکیل حکومت صفوی و بازدید سیاحان اروپایی از ایران و اقامت در آن آشنایی با متون دست اول در غرب افزایش یافت. اما این متون اغلب حاصل کار سنیّان بود. در نیمه دوم قرن نوزدهم کوشیدند متون شیعی را از کتاب‌خانه‌ها و مجموعه‌های شخصی به دست آورند و تصحیح یا ترجمه کنند. امّا این اقدامات

وضعیت شناسی شيعيان پاکستان

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

2900شيعيان پاکستان

1- آمار «دائرةالمعارف امام حسين(ع)» از شیعیان پاكستان‏ ـ سال 2000 جمعیت کشور: 141.145.344 درصد شیعیان نسبت به جمعیت کشور: 25 درصد
2- آمار «سازمان CIA» از شیعیان پاکستان ـ سال 2007

جمعیت کشور: 176.242.949 جمعیت مسلمانان: 167.430.801 جمعیت شیعیان: 35.248.590 درصد شیعیان نسبت به جمعیت کشور: 20 درصد 3- آمار «مجمع جهانی اهل‏بیت(ع)» از شیعیان پاکستان ـ سال 2008

جمعیت کشور: 165.803.560 جمعیت شیعیان: 33.160.712 درصد تقریبی شیعیان نسبت به جمعیت کشور: 20

اثرگذاری شیعیان بر رشد و شکوفایی تمدن اسلامی قرن نهم و دهم افغانستان

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

1c

چکیده
امپراتوری تیموریان قرن نهم و دهم هجری از دوره‌های درخشان تمدن اسلامی افغانستان است که محققان تاریخ و تمدن اسلامی ــ اعم از مسلمان و غیر مسلمان، البته بدون توجه به جایگاه علما و هنرمندان شیعی ــ تحقیقات فراوانی درباره آن انجام داده‌اند. پرسش اصلی این پژوهش این است: «شیعیان افغانستان چه نقشی در رشد و شکوفایی تمدن اسلامی عصر تمیوریان داشته‌اند؟». هدف این پژوهش که با روش توصیفی ـ تحلیلی سامان یافته نیز نشان دادن نقش فراموش‌شده شیعیان افغانستان در گسترش و رشد عناصر تمدن اسلامی است. بر اساس

وضعیت شناسی شیعیان کشور تاجیکستان

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

05azsqtrr57t3gqd80mwجغرافیای طبیعی و انسانی تاجیکستان جمهوری تاجیکستان با 100/143 کیلومتر مربع وسعت، از شرق با چین، از شمال و شمال شرقی با قرقیزستان و ازبکستان و از جنوب با افغانستان هم مرز می باشد. تاجیکستان از ذخایر آبی غنی برخوردار می باشد. از برف های دائمی و یخچال های کوهسار آن، رود خانه های پرآب به سوی دشت جاری می گردد. تعداد رودهای کوچک و بزرگ به 947 می رسد. شبکه رودخانه های تاجیکستان به سه حوزه اصلی رودخانه بزرگ جیحون و سیحون و زرافشان مربوط می باشد.

تعداد دریاچه های

خاستگاه تشیع در بحرین

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

امروزه بحرین یکى از مراکز مهم تشیع در دنیا به شمار مى آید و بعد از ایران و عراق مى توان آن را به لحاظ سابقه تاریخى سومین مرکز تشیع معرفى کرد.ارتباط و علاقه ساکنان این جزیره با مذهب تشیع به حدى محکم و وثیق است که در نزد اهالى شبه جزیره و ساحل نشینان خلیج فارس، کلمه «بحرانى» مترادف با کلمه شیعى به کار مى رود و اقلیت اهل سنت در این جزیره به نام «اهل البحرین» خوانده مى شوند، نه بحرانى.

بر طبق آمار سال 1995، از جمعیت 575 هزار و 925 نفرى بحرین، 70% شیعه و 30% از اهل سنت هستند، ولى خاندان

وضعیت شناسی شیعیان کشور افغانستان

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

426jeld resize 2افغانستان کشوری است که به دلیل واقع شدن در مسیر چند سویه جنوب، غرب و آسیای مرکزی به «قلب آسیا» معروف است و از موقعیت ویژه ای برخوردار است.و از سمت شمال با کشور تاجیکستان،ازبکستان،ترکمنستان و از سمت جنوب و جنوب شرقی با کشور پاکستان و در گوشه شمال شرقی و شرق با کشور چین و ازطرف غرب با کشور ایران همسایه است.مساحت افغانستان 652 هزار کیلومتر مربع می باشد. تاکنون آمارهای بسیار متفاوتی از جمعیت افغانستان ارائه شده است، اما متوسط آمارها، جمعیت افغانستان را بین 15 تا 20 میلیون نفر نشان می دهد. اسلام دین

نودینی شیعیان آفریقای شرقی: بررسی میدانی

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

چکیده

اسلام و مسیحیت، در نتیجهٔ تلاش‌های تبشیری سازمان‌یافته در آفریقای شرقی رو به گسترش نهاده‌اند. در این تحقیق نودینان مسلمان در تانزانیا و کنیا بررسی شده‌اند. این مطالعه به منظور تعیین میزان تأثیر تبلیغات سازمان اسلامی در تغییر کیش آنان بوده است. همچنین، به دنبال یافتن پاسخ این پرسش‌ها است که: آیا نهادهای دینی و فعالیت‌های غیردینی، مثل فعالیت‌های توسعه اقتصادی، در راستای رفع نیازهای آنها خدماتی داشته‌اند؟ و آیا ارتباطی میان سازمان‌های تبلیغ اسلامی و نودینان وجود دارد یا خیر.

بررسی سیر تطور تفکر دینی اسلامی در شبه‌قاره از قرن ششم تا سیزدهم ه‍.ق

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

148c

چکیده

در نگاهی کلی به مجموعه جنبش‌های اسلامی شبه‌قاره هند چهار رویکرد و گرایش متمایز دیده می‌شود: از قرن 6/12 تا 10/16 این جنبش‌ها به دنبال «گسترش» دین و جامعه اسلامی در هند هستند؛ در طول قرن 11/17 بیشتر متوجه «اصلاح» دین و جامعه اسلامی هستند؛ در قرن 12/18 سعی در «بازسازی» [اندیشه دینی اسلامی] داشته‌اند در حالی که جنبش‌های به وجود آمده در قرن نوزدهم عمدتاً برای «جهت‌دهی دوباره» [به اندیشه دینی اسلامی]، چه در پرتو سنت‌های کلاسیک اسلام و چه در پرتو اندیشه غربی، مبارزه می‌کردند. در این مقاله به

ایرانیان و شیعیان در تایلند: از دوره آیوتایا تا زمان حاضر

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

نتیجه تصویری برای ایرانیان و شیعیان در تایلند: از دوره آیوتایا تا زمان حاضر

چکیده

تاریخ روابط فرهنگی و تجاری ایران با کشورهای جنوب شرقی آسیا به پیش از اسلام باز می‌گردد که رابطه با سیام و سابقه حضور ایرانیان در آن کشور از این جهت در خور توجه و پیگیری است. این نوشتار، گزارش مفصّل کریستف مارسینوفسکی در سخنرانی عمومی وی در 20 مارس 2012 در مرکز نالاندا- سریوجایا[i] است؛ و راجع به ایرانیان و شیعیانی است که در دورهٔ صفوی (قرن هفدهم میلادی) آمد و شد به سیام را آغاز کردند و جدای از روابط رسماً دیپلماتیک و تجاری در دوره شاه نارای (1656-1688)، نقش خود را در تبلیغ تصوف و امور آموزشی و فرهنگی تثبیت کردند. همچنین، در این مقاله شواهدی در تأیید این دعاوی وجود دارد که نشان می‌دهد ناظران و هیئت‌های