هم گرايي مسلمانان در باور داشت مهدويت

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

چكيده
با نگرش عقلي، فطري و تاريخي، بشر براي پيشبرد زندگي ورسيدن به هدف‌هاي اجتماعي، به تشكيل جامعه نياز دارد؛ يعني طبق داده‌هاي عقلي، فطري و تاريخي، زندگي بشر بدون تشكيل جامعه، سامان نمي‌يابد. از جمله عواملي كه در ساماندهي جامعه به سوي مقصود و هدف، تأثيرگذار مي‌باشد، مقوله اتحاد و همبستگي است؛ چنان‌كه در اين زمينه از اميرمؤمنان، علي(ع) چنين نقل شده است:
امت‌هاي پيشين مادامي كه با هم يد واحد بودند، همواره در حال پيشرفت و شكوفايي بوده و به عزت و اقتدار و خلاقيت و وراثت زمين نايل گشته، رهبر و

مهدويت از ديدگاه دين‌پژوهان و اسلام شناسان‌ غربي (1) - دائره المعارف دين ميرچا الياده

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

آنچه در پى مى‏آيد ترجمه‏اى است از مقاله‏ى Messianism (مهدويت) كه در دائرة المعارف دين جلد 9 صفحه 469 الى 481 ويراسته ميرچا الياده توسط شركت انتشاراتى مك ميلان نيويورك آمريكا در سال 1987 به چاپ رسيده است. طبيعتاً ديدگاه دانشمندان و دين‏شناسان غربى نسبت به ويژگى‏هاى حضرت مهدى(عج) تا حدود زيادى متأثر از متون و شخصيت‏هايى است كه با جايگاه عصمت، مبانى غيبت، تاريخ زندگى ايشان و به طور كلى ديدگاه شيعه‏ى دوازده امامى نسبت به آن حضرت، آشنايى كاملى نداشته‏اند، همچنان كه در قسمت كتاب‏شناسى اين مقاله

حضرت مهدي(عج) از ديدگاه ابن ‏عربي

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

چكيده
يكي از عارفان معروف جهان اسلام، "محي‌الدين ابن عربي" است. وي با اين‌كه به مذهب تسنن شهرت دارد، بسياري از اعتقادات او مانند عقايد مذهب تشيع است؛ از جمله آن عقايد، عقيده به حضرت مهدي موعود(عج) و نحوه ظهور او مي‌باشد. مطالعه برخي آثار او به ويژه باب مبسوط 366 فتوحات مكيه كه در اين زمينه نگارش يافته است، نظريه مقاله حاضر را بيان مي‌كند.
ابن عربي درباره حضرت مهدي(عج) مي‌گويد: "او از نسل پيامبر‌(ص) و از فرزندان فاطمه( و جدش حسين بن علي(ع) است". سپس اسامي امامان را تا پدر آن حضرت ذكر كرده و

بشارت قرآن وکتب مقدس آسمانی به دولت الهی آخرالزمان

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)


۱- قرآن و دولت آخر الزمان:

قرآن و روایات متواتره اسلام و کتب مقدسه آسمانی عموماً و نوشته های گروهی از مدعیان نبوت احیاناً ، به الحان گوناگون وتعبیرات مختلف، بشریت را به یک آینده درخشان و عصر مشعشعی نوید و بشارت داده اند، که جهان در آن عصر ، روضه رضوان شود، نمونه ای از حیات در بهشت برین در همین جهان تشکیل گردد که گویی جهان، آفرینش نوینی به خود گرفته است.
در آن عصر ، زمام اجتماع کبیر جهانی از دست بیدادگران بیرون رود و حکومت و داوری بدست با کفایت برگزیدگان خدا و پرهیزگاران افتد. و ریاست و

باور شناخت موعود در اديان و مكاتب مختلف

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

انديشة تشكيل جامعه‏اي عاري از ظلم و ستم و تبعيض كه در آن معيارهاي عالي معنوي و انساني يا به عبارتي دموكراسي واقعي حاكم باشد، از ديرباز در ذهن بشر از جايگاه و اهميّت خاصي برخوردار بوده و هست. از زماني‏كه افلاطون در آراي خويش مدينة فاضله را عنوان مي‏كند، تا قرن‏ها بعد كه اين انديشه به‏صورت ((‏يوتوپيا))[1] يا شهر آرماني در آثار نويسندگان و فلاسفه تجلّي مي‏نمايد، مي‏توان جلوه‏هاي گوناگوني از چنين تفكري را بازيافت.

به عبارتي، مي‏توان به جرأت اذعان نمود بشر از آن هنگام كه ابتدايي‏ترين جوامع

مهدویت از دیدگاه فرق اسلامی

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

عقیده به مهدویت و باور به ظهور و قیام مهدی موعود- به عنوان نجات دهنده عالم بشریت و اصلاح گر موعود- باور و اعتقادی است که براساس کتاب و سنّت، پدید آمده و بیشتر مسلمانان به آن اذعان دارند. این باور داشت- به عنوان اندیشه اصیل اسلامی، بر پایه استوارترین دلایل عقلی و نقلی بنا نهاده شده و هیچ یک از مسلمانان- به جز عده ای اندک، به انکار و یا تردید آن نپرداخته است.

«اهل سنت و شیعه، در طی اعصار و مرور قرن ها، بر این اتفاق داشته و دارند که در آخر الزمان، یک نفر از اولاد رسول صلّی اللّه علیه و آله

مهدويت از ديدگاه مستشرقان

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

‌از دو قرن‌ پيش. مستشرقان‌ با انگيزه‌هاي‌ تبشيري‌ و استعماري‌ و در برخي‌ موارد عملي، راهي‌ مشرق‌ زمين‌ گشتند؛ و به‌ جهت‌ ناآشنايي‌ و عدم‌ دسترسي‌ به‌ منابع‌ اوليه، چهره‌ ناقص‌ و نادرستي‌ از تعاليم‌ اسلام‌ ارائه‌ دادند.
‌برخورد آنان‌ با مهدويت‌ نيز، به‌ دنبال‌ ظهور متمهدياني‌ چون‌ مهدي‌ سوداني‌ يا مطالعهِ كتبي‌ مانند مقدمهِ‌ ابن‌ خلدون‌ بوده، كه‌ احاديث‌ مهدويت‌ را مجعول‌ و نادرست‌ مي‌شمرد.

‌البته‌ كساني‌ چون‌ پروفسور هانري‌ كربن، به‌ جهت‌ آشنايي‌ با مرحوم‌ علامه‌ طباطبايي، به‌ حقايقي‌ در

باور به مصلح جهانی در ادیان مختلف

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

براساس مطالعات و بررسی های صورت گرفته در متون دینی مذاهب مختلف و باورها و اعتقادات اقوام و ملل جهان، اعتقاد به ظهور «منجی و مصلح جهانی» و باور داشت آینده ای روشن و مطلوب، عقیده ای عمومی و فراگیر است و اختصاص به یک یا دو مذهب ندارد.

تمامی ادیان ابراهیمی و بیشتر مذاهب موجود، معتقد و منتظر آمدن «نجات دهنده ای» در واپسین دوره از تاریخ هستند که در آن عصر طلایی، جامعه جهانی، آکنده از صلح و صفا، معنویت و نورانیت و قسط و عدالت خواهد بود.

کاستی ها و دشواری ها، زدوده شده و رذایل و ناراستی ها از

X

Publish the Menu module to "offcanvas" position. Here you can publish other modules as well.
Learn More.