تحلیل دلایل قرآنی نظریه تسلیم پذیری منتظران در پیشگاه امام عصرع، با محوریت مسئله عصمت ائمه ع

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

204b

چکيده

مسئله تحقیق پیش رو در مورد دلایل قرآنی نظریّه تسلیم پذیری، یعنی انقیاد محض منتظران در پیشگاه عموم ائمه هدا و به خصوص در محضر امام عصر با محوریت مسئله عصمت ائمه است که در جهت تسلیم انسان در برابر خدا و رسول بوده و از مراتب بالای الزامات دینی (مرتبه ایمان و یقین) محسوب می‌شود. سرّ تسلیم در برابر ائمه هدا، مانند تسلیم در برابر قرآن، معصومیت ائمه هدا است. اما از دید اکثر اهل سنت، بر خلاف شیعه، محدودیت عصمت صرفا به انبیا آن‌هم در زمان نبوت، باعث شده رویکرد متفاوتی در قبال فرمانبری پیش

اعتبار سنجی روایات ناظر به تفاوت سیره مهدوی با سیره نبوی و علوی

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

189b

چکيده

بیش‌تر روایاتی که در باب بیان سیره امام مهدی هستند، از تشابه بین سیره امام و سیره پیامبر و امیرالمومنین خبر می‌دهند و این نکته با مبانی‌ای همچون لازمه جانشینی حجت الاهی از حجت دیگر و وحدت علت غایی فرستادن حجت‌های الاهی سازگاری دارد. اما پاره‌ای از روایات از لحاظ ظاهر با روایات مذکور در تضاد هستند و به تفاوت بین سیره‌ها اشاره دارند. نوشتار حاضر با نقد و ارزیابی روایات ناظر به تفاوت سیره‌ها، تحلیل مناسب و جمع‌بندی بین آن‌ها و روایات ناظر به تشابه سیره‌ها، این نکته را بیان کند که

نقد دیدگاه رشید رضا در تعارض روایات مهدویت

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

200b

چکيده

«مهدویت» در طول تاریخ اسلام، در بین عامه و خاصه مسلمین، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است و از آموزه‌های مشهور اسلامی به حساب می‌آید. اما کسانی بوده‌اند که بر اساس مبانی خاص خود یا دلایل دیگر، این ایده را به چالش کشیده، به انکار آن پرداخته‌اند. هرچند تعداد این افراد، نسبت به عموم مسلمانان قائل به مهدویت، زیاد نیست؛ در زمان خود یا بعد آن توانستند اثر گذار شوند. از جمله این افراد، «محمد رشید رضا»، صاحب «تفسیر المنار» است. وی، به ویژه در تفسیر المنار، تلاش کرده است با ادله گوناگون،

آثار تکوینی و تشریعی امام زمان ع در عصر غیبت

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

186b

چکیده

وجود «امام»، مصداق و مظهر کامل لطف الاهی برای مکلفان، حافظ و مجری احکام شریعت، مقتدای امت و فلسفه آفرینش است.

چگونگی تحقق اهداف و آثار یاد شده از طریق امام غایب، پرسشی است که از دیر زمان مطرح بوده و از سوی پیشوایان معصوم و عالمان امامیه به آن پاسخ داده شده است. اما – تا آن جا که نگارنده آگاهی دارد ـ تاکنون اثری که همه ابعاد این مسئله را محققانه بررسی کرده باشد، نگارش نیافته است. نوشتار حاضر آثار امام غایب را در دو قلمرو «تکوین» و «تشریع» مورد پژوهش قرار داده است. نقش فاعلی و غایی

بررسی و تحلیل روایات فریقین در تعیین مصداق «دابّة الارض» با تأکید بر تفسیرهای روايي

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

136c

چکيده

«آیه 82 سوره نمل»، یکی از شاخص‌ترین آیاتی است که به وقایع آخر الزمان و نشانه‌های پیش از وقوع قیامت اشاره می‌کند. این آیه، به جهت اجمال در زمینه مصداق «دابّۀ الارض»، زمان و مکان خروج او، همواره معرکه آرای مفسران بوده است. وجود ابهام یاد شده، بیش‌تر مفسران را بر آن داشته تا در تبیین آیه به روایات مراجعه کنند. با وجود برخی خصوصیات مشترک میان روایات فریقین، در تعیین مصداق دابۀ الارض اختلافاتی وجود دارد. بیش‌تر احادیث اهل سنت، بر ماهیت حیوانی این موجود با ویژگی‌های خارق‌العاده و غیر قابل

تحلیل مصدر شناختی احادیث الغیبه شیخ طوسی

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

180b

چکيده

بازشناسی مصادر نخستین حدیثی، داراي فوائد حدیثی؛ کتابشناختی و تاریخی متعددی است. مطالعه احادیث کتاب الغیبه شیخ طوسی و مقایسه آن با داده‌های فهرستی و حدیثیِ موجود، نشان می‌دهد که وی از کتاب‌هایی همچون کتاب سلیم بن قیس، مسائل علی بن جعفر، الکافی کلینی، الغیبه نعمانی، کمال الدین صدوق استفاده کرده است. از مصادر مفقود کتاب الغیبه طوسی می‌توان به کتاب‌های فضل بن شاذان (کتاب الرجعه یا کتاب القائم)، الإمامه یعقوب‌ بن‌ نُعیم، بصائر الدرجات و الضیاء فی الرد علی المحمدیه و الجعفریه سعد بن عبدالله

بررسي و نقد روايت «یوطئون للمهدی»

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

196b

چکيده

روايت «يَخْرُجُ‏ ناسٌ‏ مِنَ الْمَشْرِقِ فَيُوطِئُونَ لِلْمَهْدِيِّ» در سال‌های گذشته، فراوان در بحث‌های زمينه‌سازی ظهور به‌طور عام و در مقالات علمی ـ پژوهشی به‌گونه‌ای خاص، به کار رفته است. فراوانی به‌کار گيری اين روايت و تحليل‌ها و تطبيق‌های صورت گرفته، بايستگی ارزيابی اين روايت را دوچندان کرده است. نخستين بار ابن ماجه قزوينی (م/ 273ق) در کتاب «سنن» اين عبارت را سخن پيامبر اکرم دانسته است؛ ليکن برای اين روايت اعتباری قایل نبودند تا اين‌که روايت از طریق کتاب کشف الغمه اربلی (م/692 ق‏)

واکاوي روند روبه افزايش نقل روايات نشانه‌هاي ظهور در سير تدوين منابع روايي

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

126c

چکیده

سخن از «نشانه‌هاي ظهور» حضرت مهدي4 به عنوان پيشگويي‌هاي آخرالزماني، براي بسياري پرسش‌برانگيز و جذاب بوده و روايات مربوط به اين موضوع، در ميان روايات مهدويت همواره از برجستگي ويژه‌اي برخوردار بوده است.

نخستين گام را در نقل گستردة روايات نشانه‌هاي ظهور، کتاب الفتن نعيم‌بن حماد مروزي از منابع اهل سنّت، برداشته؛ اما آنچه مسلّم است، شماري از منابع روايي شيعي و به‌ويژه سه منبع برجستة روايي شيعه (الغيبه ابن ابي زينب نعماني، کمال الدين و تمام النعمه شيخ صدوق و کتاب الغيبه شيخ طوسي) به نقل

بررسی آموزه مهدویت در تفاسیر فریقین ذیل آیه 187 اعراف با تأکید بر آراي تفسیری رشیدرضا و مراغی

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

191b

چکيده

يكي از موضوعات نيازمند پژوهش، بازشناخت مباحث مهدويت در قرآن و بازتاب آن در تفاسير مذاهب اسلامي است. از جمله آیاتی که در تبیین آن، موضوعات مهدویت مورد توجه مفسران قرار گرفته، آيه شريفه 187 سوره اعراف است. نوشتار پیش رو، ضمن تبیین دیدگاه‌های مفسران شیعه و سنی، با تأکید بر آراي تفسیری رشیدرضا و مراغی، رویکرد انکاری ایشان را در مواجهه با روایات مهدوی، به بوته نقد کشانده و چالش‌های احتمالی این برداشت‌ها را مورد ارزیابی قرار داده است. سپس با ره‌گیری بازتاب آموزه‌هاي مشترک مهدويت در تفاسير

بررسی سندی و تحلیل دلالی روایات پیشگويی‌های عصر ظهور با موضوع شاخص‌ها و کارکردهای یاران مهدی موعود عج

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

120c

چکیده

حضرت مهدی4 را درتحقق دولت کریمه، یارانی همراهی می­کنند که از صفات و ویژگی­های گوناگون جسمی و روحی و اخلاقی و رفتاری برخوردارند؛ مانند ایمان عمیق، روشندلی، بصیرت، استوارگامی، نترسیدن از سرزنش­كنندگان و مطیع محض امام خود بودن. جهاد در راه خدا برنامه هميشگي آنان است و روحیه سلحشوری و شهادت طلبی دارند. از این رو، خدا آنان را دوست دارد، آنان خدا را دوست دارند.

آنان رویکردها و کارکردهای گوناگونی در رکاب امام زمانشان دارند؛ مانند نبرد با ستمگران و همکاری با

Publish the Menu module to "offcanvas" position. Here you can publish other modules as well.
Learn More.