سفارت و نيابت خاصه

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

يكي از مباحثي كه دانستن آن بسيار پس از غيبت صغري و آغاز غيبت كبرا ضروري و لازم است، بحث نيابت خاصه است و اين‌كه حضرت تا زمان ظهور، نايب خاصي نخواهد داشت و بالطبع جلوي بسياري ادعاهاي رؤيت و مشاهدات و دعوي سفارت و نيابت خاصه گرفته مي‌شود و در اين راستا، بايد توقيعي كه هر گونه رؤيت را نفي مي‌كند، بررسي سندي و دلالي شود.
در بحث حديث‌شناسي موضوعي را مطرح كرده و دربارة آن، در چند محور به بحث و بررسي مي‌پردازيم:
محور نخست: ابتدا روايات مثبت و نافي را مي‌آوريم، سپس به بررسي سندي آن روايات

فلسفه‌ي غيبت از منظر روايات (1)

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

نگارنده در اين نوشتار بر آن است گستره‌ي احاديث فلسفه‌ي غيبت در كتابهاي روايي را بيان دارد، و اين نوشتار در بر دارنده مطالب ذيل است:
1. معرفي و توضيحاتي درباره‌ي كتابهاي الكافي، الغيبه (نعماني)، الغيبه (شيخ طوسي) كمال الدين و تمام النعمه و ... و مؤلفان آنان.
2 . شناساندن روايات علت غيبت و تبيين جايگاه آنها در اين كتابها.
3. بعد از شناساندن هر كدام از كتابها، حكمتهاي موجود در آن را بيان و در ذيل آن حكمتها رواياتي ذكر مي‌كند.

نجاشي‌ در رجال‌ خود فرموده‌ است: شيخ‌ كليني‌(ره) در مدت‌

انسان كامل و اثبات امامت (1)

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

نوشتار پيش‌رو بر آن‌ است‌ تا با بهره‌گيري‌ از پشتوانه‌هاي‌ لزوم‌ وجودِ انسانِ كامل، وجود مستمر امام‌ در جهان‌ هستي‌ را اثبات‌ كند.
قرآن‌ مجيد و روايات، امام‌ را شخصيت‌ جامع‌ ويژگي‌هاي‌ آسماني‌ و زميني‌ معرفي‌ مي‌كند. بحث‌ انسان‌ كامل‌ بيش‌تر در عرفان‌ نظري‌ مطرح‌ است؛ تا آن‌ جا كه‌ موضوع‌ آن‌ در دو كلمهِ‌ توحيد خداي‌ يگانه‌ و موحّد (انسان‌ كامل) خلاصه‌ شده‌ است.
آگاهي‌ از دلايل، ويژگي‌ها، وظايف‌ و جايگاه‌ انسان‌ كامل‌ در گرو شناخت‌ توحيد عرفاني‌ (چينش‌ نظام‌ هستي) است.
نوشتار حاضر در

‌‌مهدي (عج) در آينه‌ي روايات‌

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

نوشتار ذيل برداشتي از سخنراني حضرت استاد ميلاني است كه در ماه مبارك رمضان پيرامون امام مهدي(عج) ايراد فرموده‏اند. در اين نوشتار نقاط اشتراك مسلمانان درباره‏ي حضرت مهدي(عج) بيان شده و برخي از احاديث مورد اتفاق شيعه و اهل سنت بررسي مي‏شود و در ادامه به برخي سؤالات در زمينه مهدويت پاسخ داده شده و معنا و مفهوم حديث شريف (افضل الاعمال انتظار الفرج) تبيين مي‏شود.
شيعه‏ي اماميّه، بر اين باور است كه‏
1- امام مهدي(عج) دوازدهمين امام از ائمه‏ي اطهار (عليهمُ‏السّلام) است؛
2- ايشان، پا به

تاملي در روايت هاي علايم ظهور (1)

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)


منتظران موعود، پيوسته در انتظار تحقق نشانه‌هايي هستند كه در روايات فراوان به عنوان نشانه ظهور مهدي(ع) بيان شده است. به همين جهت در طول تاريخ، تطبيق نشانه‌ها بر افراد و گروههايي صورت گرفته و امروزه رواج بيشتري يافته است. آيا اين تطبيق‌ها درست است؟ بين نشانه‌هاي ظهور و اشراط الساعه چه ارتباطي وجود دارد؟ تا چه اندازه مي‌توان به روايات علا‌ئم الظهور اعتماد كرد و راويان و منابع آنها چه ويژگي‌هايي دارند؟ آيا امكان بداء در تحقق اين نشانه‌ها وجود دارد؟ نداي آسماني داراي چه خصوصياتي است؟ اين نوشتار در

نگاهي به‏ كتاب غيبت نعماني (‏1)

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

پيشگفتار
آگاهي از معارف ناب ائمه‏ي معصومين ‏عليهم السلام تنها با دست‏يابي به روايت‏هاي صحيح و معتبر امكان‏پذير است كه آن نيز به شناسايي منابع معتبر و موثق بستگي دارد. از اين رو، شايسته است، پيش از پرداختن به مباحث مهدويت و بررسي حديث‏هاي موجود در اين باره، منابع موجود در اين زمينه را بشناسيم در نخستين گام، به كتاب غيبت نعماني مي‏پردازيم؛ زيرا يكي از منابع كهن و بسيار معتبر در زمينه‏ي مهدويت و امام زمان (عج) است.
در آغاز اين بحث، درباره‏ي شخصيت نگارنده‏ي كتاب، سخن مي‏گوييم. سپس انگيزه‏ي

برهان‌ عنايت‌ و اثبات‌ اصل‌ وجود امام (ع)

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

درنوشته‌هاي‌ پيشين‌ دو قاعدهِ‌ لطف‌ و امكان‌ اشرف، براي‌ اثبات‌ اصل‌ وجود امام(ع) مورد پژوهش‌ و ارزيابي‌ قرار گرفت.1
اين‌ نوشتار، از برهان‌ عنايت‌ و اثبات‌ اصل‌ وجود امام(ع) - به‌ درازاي‌ عمر بشر‌ و گسترهِ‌ جهان‌ هستي 2- سخن‌ مي‌گويد.
نخست‌ واژهِ‌ <عنايت> و تاريخچه‌ و مفاد و برهان‌ و پشتوانهِ‌ عقلي‌ و منطقي‌ آن، مورد بحث‌ قرار مي‌گيرد، و خاطرنشان‌ مي‌شود كه‌ اگر خداوند حكيم‌ و قدير نظام‌ هستي‌ را به‌ بهترين‌ شكل‌ ممكن‌ آفريده‌ است‌ و تمام‌ ابزار مورد نياز موجودات‌ را براي‌ پيمودن‌ راه‌ شان‌

بررسي احاديث مهدويت و ولادت حضرت مهدي (عج)

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

شبهه‏ ي جهالت و ضعف راويان احاديث مهدويّت                                                                                                                            ‏
يكي از شبهاتي كه با عقيده‏ي مهدويّت مطرح است، وجود روايت‏هاي ضعاف يا مجاهيلي است كه در تراث مهدويّت به چشم مي‏خورد. گاه گفته مي‏شود كه مؤلفين اين تراث با ذوق خود، هر حديثي را جمع نموده‏اند، بي آن‏كه در صحت يا ضعف آن‏ها تأملي كرده باشند.

نويسنده‏ي معاصر ((عبدالرسول لاري)) معروف به (احمد الكاتب) در كتاب خود در اين باره

نقد و بررسي روايات نافي‌ حكومت و قيام در عصر غيبت‌

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

پژوهش‌ حاضر، به‌ بررسي‌ و نقد رواياتي‌ پرداخته‌ است‌ كه‌ بعضي، از آن‌ها چنين‌ برداشت‌ كرده‌اند كه‌ امامان، وظيفه‌ي‌ شيعيان‌ را در عصر غيبت، انتظار و صبر مي‌دانند و براي‌ قيام‌ها و تلاش‌هاي‌ صورت‌ گرفته‌ براي‌ برپايي‌ حكومت‌ اسلامي، مشروعيّتي‌ معتقد نيستند.
پس‌ از بيان‌ اين‌ ديدگاه، به‌ نقد و بررسي‌ سندي‌ و دَلالي‌ اين‌ احاديث‌ پرداخته‌ شده‌ است‌ تا بستر صدور اين‌ گفتارها از امامان، با فرض‌ قبول‌ سند، روشن‌ گردد و محدوده‌ي‌ معنايي‌ آن‌ها آشكار شود.
افزون‌ بر اين‌ كه‌ با فرض‌ پذيرش‌ سندي‌ و

مباني اعتقادي ‏مهدويت (1)

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

مسأله ‏ي مهدويّت به خاطر ابعاد متعدد آن از منظرهاي مختلف و زواياي گوناگون قابل بررسي‏ است. مي‏توان آن را از جنبه‏ هاي اعتقادي،(1) تاريخي،(2) فلسفه ‏ي تاريخ،(3) روان‏شناختي، تربيتي، اجتماعي و... مورد كنكاش و بررسي قرار داد. نوع رويكرد به مسأله و تعيين حوزه‏ ي بحث و زاويه‏ ي ديد براي اتخاذ روش مناسب با آن حوزه و به دست آوردن نتايج صحيح و پرهيز از اشتباه ضرورتي تام دارد.

آن‏چه در اين‏جا ارايه مي‏شود، نگاه به مهدويت از منظر اعتقادي است. اين نگاه، حوزه‏اي وسيع و پردامنه را در برمي‏گيرد و

Publish the Menu module to "offcanvas" position. Here you can publish other modules as well.
Learn More.