مسکن سنتی، همواره بر اساس عقاید مذهبی ساکنان آن خلق میشد و معمار سنتی تا حد امکان به اصول، قواعد و روشهای احداث خانه در آیات و احادیث توجه مینمود؛ لذا اثری که خلق میکرد، بر مبنای آن الگوها شکل میگرفت و همواره روح دینی در مسکن سنتی جریان مییافت. بر این اساس، این مقاله در جهت پاسخگویی به سؤال و تأیید فرضیه الگوهای هویت شیعی در مسکن سنتی چیست؟ شکل گرفته است:
فرضیه: بر اساس آیات قرآن و روایات معصومان (به طور مستقیم و غیرمستقیم) الگوهای هویت شیعی درباره مسکن و محل زندگی، دریافت میشود و
تاریخ تشیع در ایران
از مهم ترین رویدادهای تاریخ تشیّع، مهاجرت اعراب اشعری در سال 82 هـ.ق . از کوفه به قم است.اعراب اشعری، طایفه ای از قبیله بنی ذخران بن وائل بن جماهر بن اشعر، از اهل یمن بودند که عده ای از آنها اسلام آوردند و در مکه به حضرت رسول اکرم(ص) ملحق شدند. اینان در زمان فتح ایران حضور فعالی در سپاه اسلام داشتند2 و بعد از فتوحات، در کوفه مستقر شدند تا زمانی که احوص و عبدالله، از بزرگان اشعری، از ترس عقوبت حجّاج (به خاطر شرکت و هم کاری در قیام عبدالرحمن بن اشعث) به شهر قم مهاجرت کردند.3 اشعری های مهاجر، از
هدف از این تحقیق، بررسی رویکرد دینی نادرشاه و تأثیر آن بر مذهب شیعه و علمای شیعه است. لذا مسأله اصلی، چرایی و چگونگی تعاملات نادرشاه با شیعیان و علمای شیعه است. صفویان با حمایت رسمی از مذهب شیعه، باعث رشد و بالندگی این نهاد دینی شدند؛ با اینحال هجوم افغانها به اصفهان و ستیز آنها با اهل شیعه، باعث ضعف نهاد دینی شد. نادرشاه افشار هم پس از تاجگذاری، نهتنها مذهب شیعه را مورد حمایت رسمی حکومت قرار نداد، بلکه با ایدههایی که داشت آن را در حدّ یک فرقه تنزل داد و بیشتر به مسائل سیاسی و نظامی
هجرت امام رضا علیه السلام به ایران اگرچه ازروی اجبار و اکراه ازناحیه ی مامون بود اما منشا خیرات فراوان برای جامعه ایران شدکه ازجمله آن گسترش فرهنگ شیعی ونیز جنبش های شیعی است .این نوشتار در بیان نقش هجرت امام رضا علیه السلام درگسترش تشیع وجنبشهای شیعی درایران می باشد به جای مقدمه: امامان شیعه اگرچه به لحاظ سیاسی در وضعیتی قرار داشتند که اغلب آن بزرگواران دارای حکومت ظاهری نبودند اما حکومت معنوی آنان بر قلبهای مسلمانان انکارناپذیراست. شاهد بر این مدعا حساسیت همه خلفا وحکما نسبت به ائمه شیعه وتحت
دولت شيعي آل بويه که با همکاري سه برادر از نسل بويه در بغداد تشکيل شد، به عنوان يکي از پرافتخارترين دولت هاي شيعي در تاريخ تشيع به شمار مي آيد. هدف از نگارش اين نوشتار، گذري به چگونگي شکل گيري اين دولت و آشنايي با خدمات آن براي جامعه شيعي آن عصر است. بر اساس اين تحقيق، سه برادر بويهي با ابراز لياقت هاي فراوان توانستند ابتدا به عنوان فرماندهان سرزمين ديلم و آنگاه به عنوان مؤسس دولت مستقل بويهي در بغداد ابراز وجود کنند. آل بويه در زنده کردن شعائر شيعي نقشي به سزا داشتند. با وجود اقتدار حکمرانان
سرزمین کهن خراسان از سپیده دم تاریخ ایران تا عصر حاضر، فراز و نشیب های بسیار به خود دیده است. اما به گونه ای شگفت در برابر رویدادهای سهمگین بر پای ایستاده و بالیده است.در اعصار گذشته آبادیهای کوچک و بزرگ این سرزمین بستر زایش و رویش اسطوره ها بوده اند و آثار برجای مانده در جای جای این سرزمین پهناور از تاریخ و فرهنگ مردم و سرزمینی سخن می گوید که سهمی عظیم در تمدن جهانی داشته اند.
خراسان در عهد باستان یکی از اقلیم های هشتگانه بود. در دوران اسلامی نیز یکی از ایالتهای شرق ممالک
شهر مقدس قم یکی از شهرهایی است که در تاریخ شیعه نقش مهمی را ایفا کرده است. سابقه تاریخی شهر قم تا زمان ساسانیان ردیابی شده و زمانی دربردارنده آتشکدههای متعدد و متنوعی بوده است. با ظهور اسلام و هجرت اعراب اشعری به قم، این شهر رنگ و بوی یک شهر شیعی را به خود گرفت و به یکی از حامیان سرسخت اهل بیت عصمت و طهارت تبدیل گشت. شهر قم به دلیل حمایتهای گسترده از خاندان پیامبر اکرم(ص)، از سوی خلفای عباسی به شدت کنترل می شد. حضور حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را باید فصل تازه ای در تاریخ شهر قم به
به طور کلی می توان گفت صاحبان این نظریه در مجموع از چهار طریق زیر در صدد اثبات ادعای خود برآمده اند: 1 . شباهت در عقاید 2 . موالی 3 . شهربانو 4 . ایرانیان و انتقام از اسلام برای روشن تر شدن بحث، به بررسی این دلایل می پردازیم .1 . شباهت در عقاید:خلاصه استدلال ایشان در این بخش چنین است:
الف) به طور اجمال شباهت هایی میان عقاید شیعه و عقاید ایرانیان قبل از اسلام، یعنی زرتشتیان، وجود دارد .
ب) ایرانی ها پس از شکست امپراطوری ساسانی به دست عرب های و مسلمان، اسلام اختیار کرده، در شهرهای
شيعه به معناي كسي است كه خلافت و جانشيني پيامبر اكرم(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) را حق اختصاصي اميرالمومنين عليهالسلام و فرزندان او ميداند. اگر چه تشيع در ابتدا به عنوان اقليتي در مقابل طيف گسترده ديگر مسلمانان به شمار ميآمد، اما رفته رفته توانست هويت واقعي خود را شناسانده و در سراسر جهان اسلام منتشر شود. اگر چه تشيع خود داراي امتيازات منحصر به فردي است كه موجب گسترش آن در جهان اسلام شده است، اما عواملي همچون خصوصيات فرهنگي مردم ايران و نيز خستگي از سالها فشار نظام طبقاتي در اين كشور از جمله
پژوهش دربارة چگونگي و چرايي ورود مسلمانان به ايران و گسترش نسبتاً سريع دين اسلام در اين سرزمين در قرون اوليه هجري، از جمله مباحثي
است كه هنوز مورد توجه پژوهشگران ميباشد. آگاهي از اوضاع سياسي و مذهبي ايران در آستانة ورود مسلمانان، روحيات و اعتقادات لشكر اسلام در برابر لشكر ايران و مهمتر از آن، جذّابيتها و مزيتهاي دين اسلام نسبت به دين تحريفشدة زردتشتي، ما را در فهم علل و عوامل ترك آيين قديم (زرتشتي) و گرويدن به اسلام از سوي ايرانيان رهنمون ميسازد. اين مقاله با رويكرد نظري و تحليلي و با