چکیده
یکی از مباحث مهم در حوزۀ معادشناسی، بحث «انتقال اعمال خیر و شر افراد به یکدیگر» است. از آنرو که بر اساس قواعد فلسفی و آیات قرآنی، چنین پدیدهای ممکن نیست، برخی اندیشمندان درصدد توجیه و حل آن برآمدهاند تا از یک سو، تعارض ظاهری ادلّۀ نقلی را حل کنند، و از سوی دیگر، تنبّهی برای مؤمنان باشد تا تقوا پیشه کنند. بر اساس نظریۀ بدیعی که این نبشتار ارائه داده است، عمل انسان دو گونه آثار دارد: آثار درونی که قایم به نفس فاعل بوده و قابل انتقال به غیر فاعل نیست، و آثار بیرونی که عمل و نیز نفس علت اعدادی آن بوده واز اینرو، قابل انتقال به غیر فاعل است، ادلّۀ ناظر به انتقال عمل، به آثار بیرونی مربوط میشود. روش تحقیق در این نوشتار، «توصیفی – عقلی» است و ابتدا با نقل ادلّۀ دال بر انتقال عمل، اصل مسئله توضیح داده شده و سپس با نقد برخی دیدگاهها، دیدگاه برگزیده با تحلیل آیات و روایات اثبات میشود. کلید واژهها: انتقال عمل، اثر درونی، اثر بیرونی، آثار تکوینی، علّیت اعدادی، طینت
محمود فتحعلی/ دانشیار مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید علی زمانی قشلاقی/ دانشجوی دکتری مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید دريافت: 1/3/1397ـ پذيرش: 25/8/1397 .