«ذاتی باب برهان» بودن حسن و قبح افعال: پاسخ به نقدها

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

331b

چکیده

مسئلة حسن و قبح ذاتی، از مسائل بسیار بحث انگیز در تاریخ علوم اسلامی به ویژه علم کلام بوده است. مخالفان و موافقان برداشت های مختلفی از این دیدگاه داشته اند. در یکی از تقریرهای مشهور این دیدگاه، منظور از «ذاتی» در این ترکیب، «ذاتی باب برهان» دانسته شده است. در عین حال، چنین معنایی مورد رد و انکار پاره ای از متکلمان و فیلسوفان معاصر قرار گرفته است. این مقاله، با به کارگیری روش توصیفی دیدگاه های مدافعان و مخالفان را توصیف و سپس با استفاده از روش عقلی و انتقادی به پاسخ نقدهای مخالفان

پژوهشي در معناي زمان و مكان در عالم برزخ با توجه به آيات و روايات

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

4d

چکيده

زمان و مکان يکي از ابعاد موجودات عالم طبيعت است. در اينکه در قيامت زمان و مکان وجود ندارد، هيچ اختلافي بين مفسران و دانشمندان مسلمان نيست؛ همان‌گونه که در خصوص وجود اين دو در عالم طبيعت نيز اختلافي نيست. از آن رو که اين‌دو(زمان و مکان) در آيات قرآن و روايات اهل بيت علیها السلام به نوعي به انسان در عالم برزخ هم نسبت داده شده، اين نوشتار با روش «تطبيقي، تحليلي، انتقادي»، به بررسي آيات و رواياتي که زمان و مکان را به برزخ نسبت داده‌اند، پرداخته و هدف آن، رفع تعارض بین ادلة عقلی و نقلی در

نقش آموزه های دینی در رشد علم تجربی

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

241c

چکیده

یکی از مسائل مهم در ارتباط میان علم و دین، نوع تعاملی است که دو حوزه دین و علم تجربی با یکدیگر دارند. به منظور فهم بهتر این تعامل، لازم است نقش مفاهیم و آموزه های دین در روند حرکت علم ارزیابی گردد. این مقاله برآن است تا درباره آموزه هایی از دین سخن بگوید که نقش مثبتی در رشد و حرکت علم تجربی داشته است و القای این نوع مضامین به جامعه موجب ترغیب ایشان به علم تجربی می شود. بررسی این آموزه ها و مضامین دینی همچنین می تواند ما را در رسیدن به علمی که مطلوب دین است، راهنمایی کند. این آموزه ها

بررسي و نقد رويكرد «تفكيك» با تأكيد بر آراء ميرزا مهدي اصفهاني در باب «حقيقت عقل و حوزة اعتبار و كاركردهاي آن»

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

1d

  • چکيده
  • رویکرد موسوم به «تفکیک» در موضوع حقیقت عقل و دامنة اعتبار و کارکردهای آن، با رویکرد مشهور شیعی اختلاف نظر دارد. بر اساس رویکرد «تفکیک»، عقل انسان در تغایر ذاتی با روح اوست. عقل قابل تکامل است، ولی روح انسان همواره تاریک است. این رویکرد کارکرد عقل را در استعمالات دینی، منحصر به درک امور عملی، و کارکرد عِلم را منحصر به درک امور نظری می‌داند. میرزا مهدی اصفهانی یقین حاصل از حس و کتاب و سنّت را مطابق با واقع می‌داند، اما یقین حاصل از هر‌گونه استدلالی را معتبر نمی‌شمرد. پیروان رویکرد

بررسي و نقد مدعاي اذعان صدرالمتألهين به نظرية «رؤيا انگاري وحي»

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

7d

چکيده

عبدالكريم سروش در برخی مواضع مقالات خویش و در جهت تبیین مبنای رؤیا انگاری وحی مدعی است که نوع تفسیر آیات ابتدايی سورة واقعه توسط صدرالمتألهين و تأکید وی بر تحقق واقعة قیامت در زمان حال، مؤید استبصار صدرالمتألهين به نظریة مذکور است. در این مطالعة ذیل، دو عنوان «دیدگاه صدرالمتألهين در خصوص وحی» و «دیدگاه ايشان در خصوص حقیقت قیامت» این مدعا بررسی و نقد شده است. بررسی وحی‌شناسی صدرالمتألهين مؤید آن است که وی نه تنها در هیچ‌یک از مواضع و آراء خویش در زمینة وحی به مبنای «رؤیا انگاری» اذعان

ارزیابی دیدگاه « فقدان شرّ اکثری در انسان»

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

227c

چکیده

نظام عالم ماده جزئی از نظام احسن است و خلقت آن افضل و احسن مایمکن است. وجود شرور اقلّی لازمه این عالم است. انسان به عنوان جزئی از این نظام، ساختار خلقت او احسن و اشرف است. آیا لازمه غلبه خیرات بر شرور در عالم ماده، غلبه خیرات بر شرور در انسان ها نیز هست؟ به عبارت دیگر، همان گونه که در عالم ماده خیر اکثری بر شر اقلی غلبه دارد، آیا در انسان ها نیز ضرورتاً باید خیرات اکثری و شرور اقلی باشد؟ برخی از حکمای اسلامی، مانند ابن سینا و صدرالمتألهین معتقدند: علاوه بر غلبه خیرات بر شرور در عالم

بررسي و تحليل چگونگي انتقال عمل در آيات و روايات

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

6d

چکیده

یکی از مباحث مهم در حوزۀ معادشناسی، بحث «انتقال اعمال خیر و شر افراد به یکدیگر» است. از آن‌رو که بر اساس قواعد فلسفی و آیات قرآنی، چنین پدیده‌ای ممکن نیست، برخی اندیشمندان درصدد توجیه و حل آن برآمده‌اند تا از یک سو، تعارض ظاهری ادلّۀ نقلی را حل کنند، و از سوی دیگر، تنبّهی برای مؤمنان باشد تا تقوا پیشه کنند. بر اساس نظریۀ بدیعی که این نبشتار ارائه داده است، عمل انسان دو گونه آثار دارد: آثار درونی که قایم به نفس فاعل بوده و قابل انتقال به غیر فاعل نیست، و آثار بیرونی که عمل و نیز نفس علت

بررسی دلالت آیات مربوط به شاهدان امت ها بر عصمت همه جانبه انبیا علیهم السلام

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

238c

چکیده

برخی از متکلمان برای اثبات عصمت همه جانبه انبیا علیهم السلام به دلیل مستفاد از آیات مربوط به شاهدان امت ها تمسک جسته اند؛ بدین صورت که همه انبیا، در قیامت شاهدان به حق هستند و بدین روی، برای شهادت مطابق با واقع، باید به دور از خطا و سهو و نسیان باشند. مسئله ای که مطرح است این است که آیا دلالت این استدلال بر مقصود خود، تام است یا خیر؟ ملاحظه ای که بر آن وجود دارد این است که آیات ذی ربط فقط بیانگر این است که در هر امتی یک شاهد وجود دارد. پس ممکن است در یک زمان، چند نبی همزمان حضور داشته

توجه همه‌جانبه به «حيات معقول»؛ ديدگاه علامه جعفري دربارة حلّ مسئلة «شر»

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

8d

چکیده

برخی از پرسش‌ها مانند مسئلة «شر» در متون علمی وجود دارد که پاسخ‌گویی کامل به آنها از عهدة علم تجربی برنمی‌آید، و تنها دین و فلسفه می‌توانند در این امور نقش شایسته‌ای ایفا کنند. نوشتار حاضر با روش «تحلیلِ اسنادی»، دیدگاه¬های علامه جعفری در باب «شرّ» را بررسی کرده است. حاصل دیدگاه ایشان آن است که برای حلّ مسئلة شرور، تبیین دو مسئلة، «حیات و فلسفة آن»، و «عدالت و حکمت خداوند در جریان خلقت و سرنوشت انسان‌ها» ضروری است. از دیدگاه ایشان حكم انسان‌ها به‌وجود نقص‌ها و شرور در عالم طبیعت، مستند

بازشناسی ساختار مباحث توحید در کلام امامیه

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

237c

چکیده

متکلمان امامیه با توجه به جایگاه ویژه مبحث «توحید»، همواره با عنایت خاصی به این بحث پرداخته اند. گستردگی مباحث توحید، و چالش مستمر امامیه با اندیشه های دینی و فرقه ای رقیب، موجب شده است تا موقعیت طرح این بحث و شیوه ساختاربندی آن از اهمیت بسزایی برخوردار گردد. هدف دانش کلام در دو ساحت «آموزش» و «دفاع از معتقدات» خلاصه می شود. در این دو ساحت، خوش ساخت بودن مطالب به لحاظ جامعیت، مانعیت و رعایت ضوابط منطقی تقسیم، جایگاه ویژه ای دارد. بدین لحاظ، در این مقاله با روش «کتابخانه ای» و «تحلیلی»،

X

Publish the Menu module to "offcanvas" position. Here you can publish other modules as well.
Learn More.