هر کشوری بر اساس برخورداری از سطوح قدرت، به گسترش حوزة نفوذ و افزایش نقش در منطقه یا مناطق پیرامون خود علاقه دارد.
یکی از حوزههای ژئوپلیتیک حسّاس پیرامون ایران، شرق مدیترانه است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تحوّل در ساختار ژئوپلیتیکی خاورمیانه، ایران نقش محوری در گسترة جغرافیایی شیعیان یافت و سرزمینهای شیعهنشین شرق مدیترانه از اهمیت استراتژیک برخوردار گردید که همین میتواند در زمینة قلمروخواهی و گسترش علایق منطقهای جمهوری اسلامی ایران ایفای نقش کند.
در این پژوهش، که از نوع
جغرافیای جهان تشیع
دولتی که در آینده ای نزدیک در مصر خواهد آمد که برخواسته کودتای نرم ارتش علیه مرسی بود یکی از مواردی را که باید روشن نماید مساله شیعیان و تعامل با آنان است. این در حالی است که شهادت فجيع و دردآور حسن شحاته رهبر شيعي مصر و سه تن از همراهان وي پرسشهايي را به ذهن متبادر ميسازد: چه جريانها و گروههايي از گسترش تشيع در مصر وحشت دارند؟ عاملان چنين جنايتهايي چه كساني هستند؟ انگيزه آنان در مقابله با تشيع چيست؟ چه كساني از اين اقدامات سود ميبرند؟ و سوالاتی از این دست که لازم می گرداند تا دولت آینده
کشمیر نام سرزمین کوچکی است که از سه بخش تشکیل شده است، بخشی از آن در اختیار چین، بخشی دیگر در اختیار پاکستان و بخشی سوم در اختیار هندوستان است و از مناطق مورد نزاع میان هند و پاکستان است. نام این سرزمین همواره به درگیریهای میان هند و پاکستان پیوند خورده است. هدف نگارنده از نگارش این نوشتار آشنایی با چگونگی پیدایش تشیع در کشمیر است. بر اساس مهمترین یافتههای این تحقیق، عالمان دینی همچون سیدمحمد مدنی، سیدحسین رضوی، ملاعالم انصاری و میرشمس الدین عراقی بیشترین نقش را در توسعهی تشیع در کشمیر
شعیان ترکیه به دو بخش تقسیم می شوند 1- شیعیان امامی مذهب 2- علویان شعیان امامی مذهب شرق ترکیه ومهاجران به استامبول و سایر نقاط مربوط می شود وبه لحاظ تاریخی به دوران آق قویونلو وقواقویونلو در قرن نهم هجری است؛حد فاصل اردهان تا حکاری به دلیل همسایگی با دولت صفوی و رفت و آمد آنان به اردبیل به تشیع امامی گرویدند همچنین در تمام ادواری که دولت ایران بر بخش هایی از ارمنستان و گرجستان تسلط داشت ؛تبلیغات مذهبی شیعه میان مردم این نواحی منتشر می گشت. آ ثار آن تبلیغات امروزه ارقاص و ایعدیر و اغری دیده می
كشور تایلند در قلب جنوب شرقی قاره آسیا واقع شده است و از موقعيتي ويژه برخوردار است. اغلب جمعيت اين كشور بودايي بوده و دين اسلام پس از دين بوديسم بيشترين پيرو را دارد كه بخشي از آنها را شيعيان تشكيل ميدهند. آنچه در اين نوشتار به دنبال آن هستيم، بررسي تاريخ تشيع در اين كشور است. بر اساس مهمترين يافتههاي اين تحقيق، مرحوم شيخ احمد قمي بيشترين نقش را در پيدايش و ترويج مذهب شيعه در تايلند داشته است و پس از وي در مقطعي ديگر پيروزي انقلاب اسلامي در ايران موجبات ترويج دوباره تشيع را در تايلند فراهم
جمعيت شيعه تقريباً دوميليوني عربستان سعودي حدود 10 تا 15 درصد از کل جمعيت کشور را تشکيل مي دهد. (1) اکثر اين جمعيت در استان منطقه شرقيه زندگي کرده و در همانجا نيز مشغول به کار هستند؛ استاني که شيعيان به لحاظ جمعيتي اکثريت غالب را تشکيل داده و نيز بزرگ ترين منطقه نفتي با گسترده ترين تأسيسات پالايش نفت به شمار مي رود. در حالي که تعداد کمي از شيعيان در دمّام، مرکز استان شرقيه و بزرگ ترين شهر اين استان ساکن هستند؛ اکثر قريب به اتفاق آنها در شهرهاي و روستاهاي بين دو واحه بزرگ قطيف و الحساء زندگي مي
كشور كوچك عراق مهد تمدن و علوم شيعي به شمار ميآيد كه سابقهاي بس طولاني را به خود اختصاص داده است. آنچه در اين نوشتار ميآيد، مروري بر پيدايش تشيع در عراق و آشنايي با حوزههاي علميه عراق و نيز انديشمندان معروف شيعي در اين كشور است. بر پايه اين پژوهش، تشيع در عراق به سالياني پيش از ورود اميرالمومنين عليه السلام به كوفه بوده است. كشور شيعي عراق حوزههاي علمي فراواني از جمله حوزه نجف، حله، كوفه و ... را در خود جاي داده بود، چنانكه قيامهاي متعدد شيعي در اين كشور نشان از راسخ بودن محبت به اهل بيت
جامعه شيعيان امريكا را دروهله نخست مى توان به دو گروه بزرگ تقسيم كرد:گروه اول، شيعيان مهاجرى هستند كه حدود صد و هشتاد سال پيش، از كشورهاى مسلمان به آمريكا مهاجرت كردند.گروه دوم، آمريكايى هايى هستند كه به علت هاى گوناگون، از جمله، تبليغات صوفى هامسلمان مى شوند. البته بيشتر مسلمانان آمريكايىِ آفريقايى تبار،ابتدا سنى شده اند و بعد تحت تأثير روحيه و شخصيت امام خمينى(ره)و پيروزى انقلاب اسلامى ايران به تشيع روى آورده اند. گروه اول: شيعيان مهاجر نخستين گروه شيعيان مهاجر، از حدود صد و هشتاد سال پيش، از
تشيع و عراق با يکديگر آميخته اند و نمي توان اين دو را از يکديگر جدا کرد. ازاين منظرمي توان حضور تشيع درعراق را به دو دوره تقسيم کرد: دوره ي نخست دوره اي است که تشيع درسده هاي نخستين اسلامي در شهرهاي عراق گسترش يافت و به نقاط ديگر نيز منتقل شد و دوره ي دوم نيز ازآغاز کار صفويان و رقابت آنها با عثماني ها آغاز شد و طي آن بسياري از قبايل عرب مهاجر به عراق به مذهب تشيع روي آوردند. تشيع در سده هاي نخستين سخن از تشيع در عراق به سده هاي نخستين پس ازظهور اسلام و حضور اميرمومنان علي(ع)درکوفه باز مي گردد