چکیده
آفرینشِ انسان و دستور خداوند به تمام فرشتگان برای سجدهکردن بر او، و سرباززدنِ ابلیس از این فرمان نظرگاههای اعتقادی مختلفی را سبب شده است. شهرستانی در الملل والنحل، بر مبنای دیدگاههای شارحانِ تورات و اَناجیلِ اربعه، هفت شبهه مهمّ ابلیس در موضوعاتِ اعتقادیِ ادیانی را بیان میکند و معتقد است هر یک از این شبهات، زمینهای برای شکلگیریِ بخشی از مذاهبِ اسلامی شده است. مقاله حاضر، ضمنِ بررسی مهمترین رهیافتهای کلامیِ یهود و مسیحیت درباره شیطان، دیدگاهِ کلامِ اسلامی، بهویژه کلامِ معتزله و
شبهه شناسی
چکیده
کتاب مقدس بزرگترین منبع الاهیاتیِ مسیحیت است که از لحاظ دروندینی بیشترین حجیت و اعتبار ممکن را دارد. حجیت ویژگیای است که در تاریخ هر نوشته یا شرح آن به وجود میآید و از احترام و تقدسی سخن میگوید که خالق آن کار، آن را حفظ کرده است. الاهیدانان بزرگ مسیحی از همان سدههای نخستین، کتاب مقدس را کلام و وحی الاهی دانستهاند که از طریق روحالقدس نازل شده و انبیا و رسولان فقط وسیله و قلم او بودهاند. آیات مختلفی در عهد جدید وجود دارد که حجیت کتاب مقدس را اثبات میکند. عیسی مسیح نیز کتاب مقدس
چکیده
کتاب مقدس بزرگترین منبع الاهیاتیِ مسیحیت است که از لحاظ دروندینی بیشترین حجیت و اعتبار ممکن را دارد. حجیت ویژگیای است که در تاریخ هر نوشته یا شرح آن به وجود میآید و از احترام و تقدسی سخن میگوید که خالق آن کار، آن را حفظ کرده است. الاهیدانان بزرگ مسیحی از همان سدههای نخستین، کتاب مقدس را کلام و وحی الاهی دانستهاند که از طریق روحالقدس نازل شده و انبیا و رسولان فقط وسیله و قلم او بودهاند. آیات مختلفی در عهد جدید وجود دارد که حجیت کتاب مقدس را اثبات میکند. عیسی مسیح نیز کتاب مقدس
نماز مهمترین عملی است که معیار قبول و ردّ سایر عبادات و اعمال آدمی قرار میگیرد و در آن انسان به مناجات و خضوع پروردگار مشغول میشود. نماز در هر زمان و مکانی ارزشی ویژه دارد، اما در ماه مبارک رمضان که فصل عبادت و بندگی است، دارای ارزشی مضاعف است.یکی از نمازهایی که مسلمانان در ماه مبارک رمضان میخوانند «نماز تراویح» است، هر چند اصل این نماز مورد پذیرش همه مسلمانان قرار گرفته، اما اختلافات و مناقشاتی در موضوعات فرعی آن از قبیل؛ به جماعت خواندن و تعداد رکعات، وجود دارد. این مقاله ضمن بررسی
چکیده
تحریفناپذیری قرآن از جمله باورهایی است که علمای اسلام، چه شیعه و چه سنی، بر آن اصرار دارند و در اعصار مختلف به واسطه ادله نقلی و عقلی از آن دفاع کردهاند. وهابیت در قرون اخیر و در ادامه آن گروههای سلفیجهادی متأثر از اندیشه وهابیت، کوشیدهاند به هر بهانهای شیعیان را از دایره اسلام خارج کنند. از جمله دلایلی که سلفیجهادیها برای تکفیر شیعیان به آن استناد میکنند مسئله تحریف قرآن است. آنها میگویند شیعه قائل به تحریف قرآن کریم است و کسی که این عقیده را داشته باشد، کافر است، در حالی که
علامه حلّی
جمال الدین ابو منصور اسدی حلّی، حسن بن یوسف بن علی بن محمّد بن مطهر، معروف به «علامه حلّی» در شب بیست و هفتم رمضان 1648ق در شهر حلّه دیده به جهان گشود(1).
علامه حلّی که در بیت شرف و فضیلت می زیست، دوران طفولیت خود را با عنایتها و تربیت خاص پدر و دایی خود سپری کرد.
در سن جوانی، با خواجه نصیرالدین طوسی، متکلّم بلند آوازه اسلامی ملاقات کرد و تا سال 672ق که نصیرالدین طوسی وفات کرد، کتابهای پرشماری را در الهیات، فلکیات، ریاضیات و قسمتهایی از کتابهای ابن سینا را از محضر او فرا
چکیده
روایات مربوط به مقتل امام حسین (ع) در کاملالزیارات، تألیف ابنقولویه، بخش گستردهای از این کتاب را دربرگرفته است. طرق حدیثی غالب در کتاب کاملالزیارات، مسند و متّصل است؛ اما با بررسی متن روایات ابنقولویه، میتوان دریافت که مؤلف با نقل روایات ویژهای، هدف اصلی نهضت امام را تحت تأثیر دیدگاه ویژهای قرار داده است؛ هدفی که بنمایههای آن را در کتب اهلسنّت میتوان یافت. روایات وی در حوزه حوادث غیرطبیعی پس از شهادت امام که بخشی از آن در کتب متقدم اهلسنت یافت میشود و طرق مؤلف نیز همان طرق
بعد از رحلت پیامبر، بر اثر شرایط خاصی که ایجاد شده بود، حضرت علی(ع) مجبور شد به مدت 25 سال از صحنه اجتماع به طور خاصی کناره بگیرد و سکوت اختیار کند، آنحضرت در این مدت نه در جهادی شرکت کرد و نه در اجتماع به طور رسمی سخن گفت، شمشیر در نیام کرد و به وظایف فردی پرداخت.
این سکوت وگوشه گیری طولانی برای شخصیتی که در گذشته در متن اجتماع قرار داشت ودومین شخص جهان اسلام ورکن بزرگی برای مسلمانان به شمار می رفت سهل وآسان نبود. روح بزرگی، چون حضرت علی - علیه السلام می خواست که بر خویش مسلط شود وخود را با
چکیده
یکی از ادلۀ روشن قرآنی بر ولایت و امامت حضرت علی (ع) آیۀ ولایت است. با وجود شواهد و قرائن درونی و بیرونی بر این مطلب، باز این استدلال آماج شبهات بسیار مخالفان قرار گرفته است، از جمله اینکه لازمۀ اعتقاد به اینکه مراد از ولایت در این آیه، امامت و سرپرستی، و مقصود از «الذین آمنوا» علی (ع) است، این است که وی در زمان نزول آیه و حیات پیامبر (ص) صاحب ولایت بوده است، در حالی که چنین حقّی برای او ثابت نبوده است. پاسخهای گوناگونی به این اشکال داده شده که بیشتر آنها نادرست یا ناقص است. از اینرو
به تازگی مقاله ای با عنوان ( تعارض تئوری امامت با اصل ختم نبوت ) در شبکه های اینترنتی مطرح شده و در آن تلاش شده تا اعتقاد به مساله امامت ائمه اطهار علیهم السلام و خصائص ایشان در افق اعتقادی مکتب تشیع در تضاد و تقابل با اعتقاد به مساله خاتمیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نشان داده شود و چنین القا شود که شیعیان یا باید از خصائص و ویژگیهایی که برای ائمه خویش معتقدند دست بردارند و در نتیجه خاتمیت پیامبر اکرم را بپذیرند که اصلی مورد قبول همه مسلمانان جهان بوده و مطابق با نص صریح آیات قرآن