بررسی مقایسه‌ای آرای صفار و صدوق در ترازوی عقل‌گرایی

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

 

چکیده
متفکران از لحاظ نوع نگاه به منابع تفکر دینی و بر مبنای رویکرد و روش‌شناسی، با عنوان عقل‌گرا و نص‌گرا دسته‌بندی می‌شوند. محمد بن حسن صفار و شیخ صدوق در میان متکلمان و اندیشمندان متقدم امامیه در شهر قم، از جایگاه ممتازی برخوردارند. در عین حال که هر دو، در شمار متکلمان نص‌گرا قرار داشته و کار اصلی آنها نقل و نشر حدیث و تألیفات حدیثی بوده است ولی باید توجه داشت که عملکرد عقل‌گرایانه آنها در یک تراز نبوده و مقدار بهره‌گیری شیخ صدوق از عقل در معارف دینی بیشتر از صفّار بوده است. شیخ صدوق

فدائی امامت رفاعة بن شداد بجلی

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

فدائیان امامت

رفاعة در دوران معاویه
پس از شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام، وضعیت سیاسی به نفع معاویه تغییر یافت و حكومت امام مجتبی علیه السلام، در دام نیرنگ دشمنان مكار و پیمان شكنی دوستان كج مدار گرفتار آمد (1) و از ادامه حكومت بازماند. هنگامی كه معاویه در آستانه رسیدن به آرزوهای خود به سر می برد و می رفت تا با از بین بردن شیعیان و مؤمنان راستین، اساس دین خدا را دگرگون كرده و به سلطنت اموی رنگ ابدی بخشد، پذیرش صلح، از سوی امام حسن علیه السلام جان و مال شیعیان را از خطر نابودی رهانید و به

کنکاشی در جریان تفکر شیعی در ایران نیمۀ اول قرن هفتم (آثار و افکار محمد بن حسین بن حسن رازی آبی)

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

چکیده
شناخت تفکر شیعی در ایران میان قرن‌های ششم تا نهم هجری، همچنان نیازمند شناخت بهتر شخصیت‌ها و آثار شیعیانی است که هدایت جامعۀ تشیع را در ایران مرکزی، حد فاصل سبزوار، استرآباد، ری، آوه و فراهان، قم و کاشان تا سمنان و دامغان بر عهده داشته‌اند. یکی از این چهره‌ها که در دو سه دهۀ اخیر، ‌اندکی شناخته شده و همچنان، آثار ناشناخته‌ای دارد، محمد بن حسین رازی آبی (زنده در 630ق) است. وی نویسندۀ کتاب تبصرة العوام است که بیش از نزدیک پنج قرن، به نام شخص دیگری شناخته می‌شد. از وی آثاری در کلام و فقه یافت

شخصیت شناسی اصبغ بن نباته

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

اصبغ بن نباته، از شخصیت های بارز شیعه و از اصحاب‌ امام‌ علی‌ (علیه‌السلام) است.او از بنى‌ حنظله‌ و از تيرة مُجاشع‌ بن‌ دارم‌ بود [۱]. وي‌ كوفى‌ بوده‌، و در روزگار خلافت‌ امام‌ علی علیه السلام، يكى‌ از نامدارترين‌ و استوارترين‌ ياران‌ امام‌ به‌ شمار مى‌آمده‌ است‌ (ابن‌ سعد، 6/225)، اما رواياتى‌ مبنى‌ بر اينكه‌ او دوران‌ پيامبر(ص‌) را درك‌ كرده‌ است‌ (ابن‌ حجر، 1/108) و نيز روايت‌ وي‌ از عمر بن‌ خطاب‌ (مزي‌، 3/308)، قابل‌ اعتماد به‌ نظر نمى‌رسد.

به‌ روايت‌ نصر بن‌ مزاحم‌ (ص‌ 442-443)،

حامی و پشتیبان وفادار ولایت(ابوایوب انصاری)

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

ابو ایوب از طرق گوناگونی ولایت علی علیه السلام را اظهار می كرد و سخنان پیامبر را در این زمینه در مواقع لازم بازگو می نمود تا حقایق روشن گردد و جای عذر و بهانه برای كسی باقی نماند .

گواهان عادل
در سال 35 هجری كه امیر مؤمنان علی علیه السلام وارد كوفه شد، در همه جا سخن از فضایل علی علیه السلام بود و این كه پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله او را بر تمام صحابه مقدم می شمرد، ولی گروهی در این مورد شك نموده تقدم علی علیه السلام را بر دیگران باور نمی داشتند، و تا حدی حق با آنها بود زیرا شهر كوفه پس از

شخصیت شناسی اویس قرنی

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

اویس قرنی از تابعین پیامبر(ص) و از یاران باوفای امام علی(ع) است. او از پارسایانِ نامدار صدرِ اسلام، مُلَقب به «سیّدُ التابعین» و از اصحاب و حواریون حضرت امام علی علیه السلام بود. وی در قَرَن، از نواحی یمن دیده به جهان گشود و زمانی که خبر رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به او رسید، ایمان آورد. اویس به دلیل پرستاری از مادر پیر و ناتوانش، موفق به زیارت ظاهری پیامبر اسلام نشد، ولی پیامبر او را «نَفَسُ الرحمان» نامید و فرمود: «من از سوی یمن، بوی خدا می‌‌شنوم». او سرانجام در جنگ صفین، به یاری

ماه هاشمیان/ ویژگی های فردی حضرت عباس (ع)

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

 

 
ویژگی های جسمی

حضرت عباس (ع) دارای زیبایی ویژه ای بود و چهره دلربایش، هر بیننده ای را به تحسین وامی داشت. او چون ماه تمام، در میان هاشمیان می درخشید. جدّ او، عبد مناف را «ماه مکه» و عبداللّه، پدر پیامبر اکرم (ص)را «ماه حرم» می خواندند. حضرت عباس (ع) نیز «ماه بنی هاشم» لقب گرفت تا لقب گویایی برای چهره رعنا و دلکش او باشد. گذشته از آن، در بین بسیاری از گزارش های تاریخی در راستای ویژگی های جسمی حضرت عباس (ع) آمده است:

«کانَ العَبَّاسُ (ع)

شخصیت شناسی کمیل بن زیاد

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

برخی از یاران و نزدیكان امام الموحدین علی بن ابیطالب به خاطر درك مفاهیم عالی اسلام و رسیدن به یقین، جامع همه فضائل عالی انسانی شده و در دوران حیات خود در راه اسلام واقعی و احقاق حق و برقراری عدالت از جان مایه می گذاشتند و همانند خاری در چشم دشمنان بوده و خواب راحت را از چشم آنان می ربودند.
كمیل پسر زیاد بن نهیك از قبیله نخع بوده، كه رسول خدا ـ‌ صلّی الله علیه و آله ـ دربارة آنان دعا فرمود: اللّهم بارك فی النخع[1] خدا یا بركت را در نفع قرار بده. نیز پدر كمیل از مسلمین و مؤمنین صدر اسلام به

تعامل خواجه نصیر الدین طوسی و اسماعیلیان

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

درباره خواجه نصیرالدین طوسی، فیلسوف، متکلم و دانشمند قرن هفتم، بسیار گفته اند و نوشته اند، اما هنوز نقاط ابهامی در زندگی او وجود دارد; از جمله این ابهام ها مذهب وی است: با توجه به این که وی حدود سی سال با اسماعیلیان زیسته، و نیز تحقیقات و کتاب هایی بر طبق مشرب باطنیان نگاشته است، آیا در این مدت بر مذهب خود (شیعه امامی) باقی بوده یا به کیش اسماعیلی نزاری گرویده است؟

اگرچه کتاب ها و مقاله های بسیاری درباره خواجه نوشته شده است، ولی همچنان لازم است در این زمینه تحقیقات مفصل تری انجام گیرد

شخصیت شناسی مالک بن تیهان

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

ابوالهیثم بن تَیِّهان یکی از صحابیون حضرت محمد(ص) است و از یاران امیرالمومنین علی(ع) بود. نام و تبار ابن تیهان از اصحاب محمد و گروه انصار و نقیبان ۱۲ گانه، و از یاران علی و کشتگان جنگ صفین است. اطلاع از زندگانی او، کم و نام و نسبش، به اختلاف و عناوین گوناگونی در تاریخ است. به نقل اکثر مورخین، معروفترین نام او، «مالک» نام پدرش: «تیهان»، که با چند نسب به «قضاعه» می رسد. هرچند که نظر مخالفی هم در نسب او هست و می گوید او از قبیله «اوس» می باشد. (طبقات ابن سعد) ولی بعضی نام پدرش را «مالک» و «تیهان»

X