اسماعيليان در پشت پرده استتار و اختفا

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

تا مدت يك قرن و نيم پس از وفات اسماعيل، امامان اسماعيلى پنهان و مستور بودند و اين دوران در تاريخ اسماعيليه به دوره «ستر» معروف است.امامان مستور:تا مدت يك قرن و نيم پس از وفات اسماعيل، امامان اسماعيلى پنهان و مستور بودند و اين دوران در تاريخ اسماعيليه به دوره «ستر» معروف است. در اين دوران نام و محل اقامت امامى كه امامت وى مقبول پيروان بود فقط براى عده معدودى از همرزمان و همراهان وفادار معلوم بود و ديگر افراد اسماعيليه حتى اسم امام «مستور» خويش را نمى‏دانستند و لذا اطلاعات در باره ائمه مستور اندك

نگاهی به تاریخچه اسماعیلیه

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

اسماعیلیه، یکی از فرق شیعه که در اواسط قرن 2ق/8م پدیدار گشت و سپس به شاخه ها و گروههایی چند منقسم شد. اسماعیلیان، همچون شیعیان امامی، امامت را به نص می دانستند، اما درباره سلسله امامان پس از امام صادق (ع) ، با دیگر پیروان آن امام دچار اختلاف گشتند. این فرقه نام خود را از اسماعیل فرزند امام جعفر صادق (ع) گرفته است.
اسماعیلیان و نخستین تشکلهای فرقه ای: با رحلت امام جعفر صادق (ع) در 148ق/765م، پیروان آن حضرت از میان شیعیان امامی به گروههایی منقسم شدند که دو گروه از آنها را می توان به عنوان

شیعیان بُهره قسمت دوم

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

جدای از اصول بنیادی، این فرقه دارای قوانینی است كه از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد ذیل اشاره كرد:‌1. عقیده در برگیرنده برائت و ولایت است. عقیده خود بر پایه این دو امر قرار دارد؛ لذا پس از اینكه مؤمنان به صورت‌ فردی و جمعی مفاهیم عالی این امر را دریافت نمودند، باید سر به فرمان این عقیده - شامل قوانین، معانی و احیاناً تمرینات و محرمات آن - نهند.
‌2. قرآن كریم معیار و الگوی هر مؤمن در تمام زندگی‌اش است؛ لذا تمامی مؤمنان باید ضمن قرائت روزانـه آن، سعـی كنند مفاهیم معنوی آن را درك

شناخت فرقه اسماعيليه

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

فرقه " اسماعيليه " از فرق منشعب مذهب شيعه است. ظهور اين فرقه، نتيجه اختلاف در امامت اسماعيل با برادرش حضرت موسي بن جعفرالكاظم ( ع ) بوده است. اينان معتقد بودند كه بعد از امام جعفر صادق ( ع )‌ چون پسرش اسماعيل پيش از پدر در گذشته امامت محمد بن اسماعيل منتقل شده كه سابع تام بوده و دور هفت به او خاتمه يافته است.

در اعتقاد آنان، تاريخ بشر به چند دور تقسيم مي گردد و هر دور با پيامبري "ناطق" و امامي "اساس"‌ آغاز مي شود. ناطقان، ‌همان پيامبران اولوالعزم اند كه تعداد آنان هفت نفر است و پس از هر

شیعیان بُهره قسمت اول

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

فـرقه بُهره داوودی یكی از مذاهب منشعب از تشیع است كه در سطح جهان چند میلیون نفر پیرو دارد. اساس این فرقه بر انتخاب‌ داوطلبانه آن قرار گرفته است، لذا افراد هر یك از جوامع بهره، آزادانه این مذهب را پذیرفته‌اند و در قبول و یا رد آن آزادند. تـاریـخ بهره تا زمان امامت المستنصر باالله‌، خلیفه فاطمی با تاریخ اسماعیلیه مشترك است. پس از مرگ نابهنگام اسماعیل، فرزند بزرگ امام صادق(ع) كه پنج سال پیش از شهادت امام ششم شیعیان صورت گرفت، حضرت، نص امامت را بر موسی‌ پسر دیگر خود قرار داد. با این حال، گروهی از

معرفی فرقه اسماعیلیه

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

امام صادق(عليه السلام) در دوران پرآشوب اواخر دوره اموى عهده دار منصب امامت شد. در اين زمان به غير از مشكلات شيعه با مخالفان، در درون خانه خود با غلات روبرو بود. تفكرات غلات در باب ماهيت الهى، اغلب با تشبيه و حلول همراه بود. از مشهورترين غاليان زمان امام صادق، بيان بن سمعان، ابومنصور عجلى، مغيرة بن سعيد و ابوالخطاب بودند.

امام صادق اولين سال هاى امامت خود را به مبارزه با اين افراد پرداخت و آنان را مطرود جامعه شيعه دانست. در همان زمان فردى با نام ابومنصور عجلى

گستره‌ تفكر و ادبیات‌ اسماعیلی

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

قلعه‌ی‌ الموت‌، مانند دیگر مراكز فرماندهی‌ اسماعیلیان‌، در ایران‌، به‌ دست‌ مغولان‌ (654ق‌/ 1256م‌) از میان‌ رفت‌، اما این‌ واقعه‌، به‌ هیچ‌ وجه‌، به‌ معنای‌ پایان‌ كار اسماعیلیان‌ دعوت‌ جدید الموت‌ نبود، بلكه‌ اسماعیلیه‌، با پوشیدن‌ خرقه‌ی‌ صوفیه‌، به‌ زندگی‌ پنهانی‌ بردند. تأثیر اسماعیلیه‌ بر تصوف‌ و به‌ طور كلی‌، بر معنویت‌ ایرانی‌ فرض‌ پیوندهایی‌ اساسی‌ را پیش‌ می‌آورد. بدین‌ سان‌، اسماعیلیه‌، شمار بسیاری‌ از مشایخ‌ صوفیه‌ از سنایی‌ (حدود سال‌ 545ق‌/ 1141م‌) و عطار (حدود سال‌ 672ق‌/ 1230م‌)

مفهوم، پیدایش اسماعیلیه

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

اسماعیلیان ایران «نزاریان»بر اثر حوادثی که در مصر اتفاق افتاد، مجبور شدند با فاطمیان مصر قطع رابطه کنند و خود مستقلاً زمام امور خویش را به دست گیرند تا بتوانند به عنوان یک فرقه‏ی جدید نظرات تازه خویش را بیازمایند. آری اسماعیلیان ایران در گیر و دار شورشهای وسیع و متعددی بودند که در سال 488هجری قمری «نزار» که اسماعیلیان ایران پشتیبان و خواهان به تخت نشستن وی بودند از برادر خود «مستعلی» شکست خورد و همین‏که در طی چند سال بعد معلوم شد که دعوت مصر همچنان در دست دشمنان «نزار» باقی خواهد ماند،

چگونگی تعامل اسماعیلیان با مخالفانشان

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 1 دقیقه)

سیر تطور فرقه اسماعیلیه و انشعابات درونی آن، راهگشای مطالعه مناسبات اسماعیلیان با مخالفان است. اوج این مناسبات در قرن پنجم و ششم هجری که مصادف با جنگ های صلیبی است تعریف می شود.دشمنی تشیع با این فرقه بیشتر در چارچوب اعتقادی قابل بررسی است،اما مناسبات خصمانه جریان عمومی اهل سنت با آن ها علاوه بر توجیه مکتبی و اعتقادی، بیشتر در بستر سیاسی قابل تامل است و این بدان علت است که دو جریان فراگیر حامی اهل سنت یعنی «خلافت عباسی » و «سلطنت سلجوقی » از دو سو تهدید می شوند: یکی دولت ریشه دار و مقتدر مستعلوی

X