دلائل روایی وجود امام زمان (عج)

(مدت زمان لازم جهت مطالعه: 2 - 4 دقیقه)

1)- راههای دستیابی به یک معرفت دینی صرف را می توان به شکل ذیل تبیین کرد:

الف: پیامبر اسلام(ص) یا امام(ع) را، معصوم تلقی کنیم.

ب: معرفت دینی مورد نظر مخالف صریح عقل نباشد و ذاتاً ممکن باشد.

ج: پیامبر(ص) یا امام به حقانیت و وجود و صحت آن معرفت دینی تصریح کرده باشد. با شرایط فوق برای یک مؤمن جایی جهت انکار باقی نمی ماند و ایمان به چنان معرفتی و پذیرفتن آن به حکم عقل واجب است.

2)- آیا در مورد امام زمان(عج) فرآیند فوق طی شده است یا نه ظاهراً شما پذیرفته اید که ما دین و تفصیل معارف آن را از پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) اخذ می کنیم و الا واقعاً نمی توانیم اسلام را پذیرفته باشیم از سوی دیگر قرآن کریم خبر از زنده بودن حضرت مسیح(ع) می دهد و براساس فرهنگ ما مسلمانها، تعدادی از انبیاء الهی زنده هستند و اصلاً حیات طولانی (که بزرگترین عامل برای تعجب در امر امام زمان(عج) است) امر غیر معقول و غیر ممکن نیست.

اما آیا پیامبر اکرم(ص) به وجود امام زمان (عج) تصریح داشته است یا نه؟ همین قدر بدانیم که تمام فرق اسلامی مهدویت را پذیرفته [گذشته از این که تمام ادیان الهی و حتی غیر الهی مهدویت نوعی یعنی آمدن یک منجی که بالأخره عالم را از وضع کنونی به سوی وضعیتی آرمانی خواهد برد را پذیرفته اند] و جز معدودی، انگشت شمار که تخصص در مسائل دینی و خصوصاً منابع روایی اسلام نداشته اند، به این حقیقت اعتراف و ابراز عقیده و ایمان کرده اند اگر چه در خصوصیات اختلاف داشته اند.

3)- بار دیگر آماری از روایات فراوان و بی بدیل [که در هیچ موضوع اسلامی شاید این قدر روایت وارد نشده باشد] را برای شما می آوریم این اخبار در منابع شیعه و سنی آمده است:

1- از اهل بیت پیامبر اکرم(ص) است، 389 روایت .

2 ـ از فرزندان امیرالمؤمنین علی(ع) است، 214 روایت .

3 ـ از فرزندان فاطمه زهرا(س)، 192 روایت.

4 ـ نهمین فرزند از اولاد امام حسین(ع)، 148 روایت.

5 ـ از فرزندان امام زین العابدین است، 185 روایت.

6 ـ از فرزندان امام حسن عسکری(ع) است، 146 روایت.

7 ـ عمر او طولانی خواهد بود، 318 روایت.

8 ـ غیبت طولانی خواهد داشت، 91 روایت و....

4)- بعضی از دانشمندان اهل سنت روایات امام عصر(عج) را متواتر و قطعی می دانند و کتبی در این زمینه تألیف کرده اند از جمله ابونعیم در کتاب ”اخبار المهدی“ ابن حجر هیثمی در "القول المختصر فی علامات المهدی المنتظر" شوکانی در "التوضیح فی تواتر ما جاء فی المنتظر و الدجال و المسیح"، ادریس عراقی مغرب در "المهدی" و... و در کتب سنن ابن داوود ـ سنن ترمذی ـ ابن ماجه ـ ابن عمرو الدانی مسند احمد ابن یعلی صحیح حاکم و معاجم طبرانی و رویانی و دارقطنی و ابونعیم خطیب در تاریخ بغداد و ابن عساکر در تاریخ دمشق و... اخبار امام عصر(ع) آمده است و وهابیت که از دشمنان متعصب تشیع اند در اعلامیه ای رسمی به شدت به تأیید مهدویت اسلام پرداخته و آن را از صمیم دل پذیرا شده و در اعلامیه خود چنان به این موضوع پرداخته اند که به لحاظ دینی جایی برای انکار آن باقی نمی ماند.

5)- در بیش از 106 مصدر روایی اهل سنت احادیث مربوط به امام عصر(عج) آمده است و حداقل 32 کتاب مستقل از اهل سنت راجع به امام عصر(عج) به نگارش در آمده است و دهها علامت آن حضرت در احادیث آنان آمده است. مانند این که:

الف ـ از فزرندان حسین(ع) است.

ب ـ دارای دو غیبت است که یکی غیبت طولانی است.

ج ـ امام دوازدهم است .

د ـ عیسی بن مریم فرود آید و در نماز به مهدی(عج) اقتداء می کند و...

6)- بسیاری از علماء اهل سنت منکر مهدی(عج) را کافر می دانند و این سخن پیامبر اکرم(ص) را نقل کرده اند که فرمود:( "من انکر خروج المهدی فقد کفر "،هر کس خروج مهدی را انکار کند کافر است یا "من کذب بالمهدی فقد کفر"، کسی که ظهور مهدی را دورغ بشمارد کافر گردیده است و..) [1] .


[1] منابع :

الفـ امامت و مهدویت (3 جلد) آیت الله حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی.

ب ـ منتخب الأثر آیت الله صافی گلپایگانی.

ج- دادگستر جهان ابراهیم امینی .

دـ حکومت جهانی مهدی (عج) مکارم شیرازی.

ه- منشور عقاید امامیه جعفر سبحانی.


چاپ   ایمیل