شناخت شیعه از این منظر دارای محاسنی و هم مشکلاتی دارد. تاریخ تفکر شیعه نیز با این محاسن و مزایا درگیر بوده است. بازخوانی این مشکلات و محاسن مهم است. چون ما در دوره ای هستیم که باید نظام باورهای شیعی را بازسازی کنیم و این عقبه تاریخی را نقد کنیم.مضار شناخت شیعه از منظر شبهات چیست؟ به این دلیل که اقلیت، همواره مورد شبهه و نقد است و مجبور است که پاسخ بدهد تا هویت خودش را حفظ کند آسیب هایی به نظام فکری آن وارد می آید که این آسیبها به بنیان ها هم گاهی سرایت میکند. این آسیب ها در یک نگاه کلی از این
شبهه شناسی
آیا امام حسین نمی توانست با جنگ با حر به حكومت برسد؟
قال الامام الحسین(ع):«أَیُّهَا النَّاسُ إِنِّی لَمْ آتِكُمْ حَتَّى أَتَتْنِی كُتُبُكُمْ وَ قَدِمَتْ عَلَیَّ رُسُلُكُمْ أَنِ اقْدمْ عَلَیْنَا فَإِنَّهُ لَیْسَ لَنَا إِمَامٌ لَعَلَّ اللَّهَ أَنْ یَجْمَعَنَا بِكَ عَلَى الْهُدَى وَ الْحَقِّ فَإِنْ كُنْتُمْ عَلَى ذَلِكَ فَقَدْ جِئْتُكُمْ فَأَعْطُونِی مَا أَطْمَئِنُّ إِلَیْهِ مِنْ عُهُودِكُمْ وَ مَوَاثِیقِكُمْ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَ كُنْتُمْ لِمَقْدَمِی كَارِهِینَ انْصَرَفْتُ عَنْكُمْ إِلَى
آیت الله جوادی آملی در درس تفسیر خود ( یکشنبه 12/7/1388 ) به یکی از شبهات جدید وهابیت درباره مصائب حضرت فاطمه زهرا ـ علیها السلام ـ پرداختند، و بر مظلومیت ایشان اشک ریختند.وي که در اين درس به آيه 6 سوره مبارکه مريم(يرِثُني و يرِثُ من آل يعقوب) رسيده بودند اين آيه را يکي از پاسخهاي حضرت زهرا ـ عليها السلام ـ به غاصبان فدک برشمردند و در ضمن آن، به شبههاي قديمي که بتازگي درباره از سوي برخي وهابيون افراطي مطرح شده است پاسخ گفتند.اخيراً «عثمان الخميس» روحاني بشدت افراطي وهابي، در برنامه خود در
موقف الشیعة من هجمات الخصوم و خلاصة عن کتاب عبقات الأنوار نويسنده : الطباطبایی، السید عبدالعزیز نشأ الصراع الفکری حول خلافة أمیر المؤمنین علیه السلام واستحقاقه لها منذ عهد الصحابة ، ومن نماذج ذلک ما کان یجری من محاورات بین عمر وابن عباس (1) ثم تطور هذا الصراع الفکری حیث کان الواجهة النظریة للصراع السیاسی ، فسرعان ما تطور إلى صراع دموی وملاحقة لشیعة علی علیه السلام ومحبیه بالقتل والابادة ، وذلک منذ عهد معاویة والحکم الاموی حتى القرن الخامس والعهد السلجوقی.وإلیک نماذج للعهدین :فمما فی عهد
از شبهاتى که وهابى ها زياد مطرح مىکنند اين است که:اگر خلافت و امامت يك وظيفه الهى و انتصابى بود؛ پس چرا بعد از عثمان اميرمؤمنان عليه السلام از قبول آن خوددارى مىكرد؟ تا اين كه نوبت به اصرار رسيد و فرمود:دعوني والتمسوا غيري ... وأنا لكم وز`يراً خيراً لكم مني اميراً وان تركتموني فأنا كاحدكم وأسمعكم وأطوعكم مرا رها كنيد و به سراغ ديگرى برويد ، وزير و مشاور بودن من براى شما بهتر از آن است كه امير و زمامدار باشم؟نهج البلاغه صبحي صالح، ج 1، ص136. اصل
1-كليات (تعريف – نكات – منابع)2- شبهات اهل سنت3-شبهات وهابيت4-شبهات اهل سنت با روی کرد جديد (احمد الكاتب – القفاري – موسی الموسوی – حسین الموسوی و..)5- شبهات زیدیه6-شبهات بهائیت7-شبهات مستشرقين8-شبهات روشنفكران
تعريف شبهه:
تفاوت شبهه و سوال:
ويژگيهاي شبهه:
عوامل و راههاي مقابله:
لزوم مرور تاريخ شبهه افكنيها و مناظرات: (قرآن وانبياء
- مناظرات في الامامة و الاحكام، 2ج، عبدالله حسن
- مواقف الشیعه، 3ج، آیت الله احمدی میانجی
- الانتصار، علي
نویسنده :مهدي مهريزي به شهادت رساندن حضرت(ع) ظلم بزرگي بود كه بر وي و بر جامعه اسلامي رفت ولي خدشهدار نمودن شخصيت آن بزرگوار، ستم تاريخي مضاعفي است كه در حق آن پيشواي راستين روا داشته شده است. آنچه ميخوانيد نقدي كوتاه بر بخشي از اين ستم تاريخي است كه به بهانه ايام شهادت آن بزرگوار تقديم ميشود.يكي از آفتهاي بزرگ و ويرانگري كه در تاريخ اسلام بروز كرد و در دورههايي شيوع و رواج بسيار داشته، جَعْل و وضع حديث است. ساختن حديث و انتساب آن به پيشوايان ديني به انگيزههاي سياسي، مذهبي و ... از دوران